Co sprawdzić przed odbiorem kluczy od mieszkania deweloperskiego

Co sprawdzić przed odbiorem kluczy od mieszkania deweloperskiego. Po wielu miesiącach oczekiwania na wymarzone, nowe mieszkanie nadchodzi wreszcie upragniony dzień odbioru mieszkania. Deweloper przekaże klucze do mieszkania. Odbiór mieszkania jest bardzo ważnym momentem. Jest to chwila, w której można sprawdzić, czy stan faktyczny mieszkania jest zgodny z założeniami zapisanymi w umowie i zgłosić deweloperowi wszystkie usterki oraz nakazać deweloperowi ich naprawienie.

Sprawdzenie mieszkania

Co sprawdzić przed odbiorem kluczy od mieszkania deweloperskiego

Moment, kiedy deweloper przekazuje klucze do mieszkania kończy etap budowy domu. Inwestor pokazuje mieszkanie nabywcy i jest bardzo ciekawy jego reakcji i opinii. Jeżeli nabywca jest zadowolony, nie zgłasza żadnych usterek, to deweloper ma spokój i pewność, że inwestycja została ukończona pomyślnie. Aby dojść do wniosku, że nowe mieszkanie odpowiada oczekiwaniom nabywcy i nie ma w nim technicznych usterek, należy sprawić mieszkanie.  Najlepiej na moment przekazania kluczy do mieszkania wybrać się ze specjalistą od wykończenia wnętrz, który fachowym wzrokiem oceni stan lokalu mieszkalnego. Jeżeli zostaną zauważone usterki, to nie należy odbierać kluczy, tylko zgłosić niedociągnięcia i zażądać ich naprawy w ramach umowy deweloperskiej. Dopiero po naprawieniu wszystkich wad, deweloper  przekazuje klucze do mieszkania i właściciel może przystąpić do  urządzania przestrzeni mieszkalnej według swoich potrzeb i gustu.

Co sprawdzić w trakcie odbioru?

Wydawałoby się, że w nowym mieszkaniu wszystko powinno być idealnie, bez żadnych niedoróbek. Niestety, rzeczywistość nie zawsze jest taka kolorowa i zdarzają się różne niedociągnięcia w nowych mieszkaniach.  W trakcie odbioru w pierwszej kolejności należy sprawdzić: jakość wykonania tynków i ścian, szlichty oraz posadzek cementowych, okien i drzwi, balkonu lub loggi i wszystkich instalacji. Stan faktyczny powinien zgadzać się z zapisami umowy deweloperskiej,  w której dokładnie określono wszelkie specyfikacje techniczne i materiały, z jakich wszystkie elementy mają zostać wykonane. Deweloper może przekazać klucze do mieszkania dopiero wtedy, gdy wszystko zgadza się z tymi zapisami. Nie zaszkodzi zmierzenie mieszkania i upewnienie się, że jego wielkość jest zgodna z warunkami umowy, np.: jeżeli w umowie był zapis, że mieszkanie ma powierzchnię 70m2, to nie może być mniejsze.

Jak przebiega odbiór mieszkania?

Odbiór mieszkania od dewelopera polega na dokładnych oględzinach lokalu mieszkalnego w towarzystwie przedstawiciela dewelopera. Sporządza się protokół zdawczo- techniczny mieszkania. Spotkanie zwykle trwa ok 1-2 godzin. Powinno odbywać się w ciągu dnia, ponieważ w świetle słonecznym widać więcej szczegółów niż przy sztucznym oświetleniu. Jeżeli któryś z nowych sąsiadów, wcześniej odbierał mieszkanie, to warto z nim porozmawiać i dowiedzieć się, czy zauważył jakieś usterki. Rozmowa z osobą, która wcześniej odbierała mieszkanie, może przygotować nabywcę na ewentualne nieprzyjemne niespodzianki. Na spotkanie z deweloperem w sprawie przekazania kluczy do mieszkania należy zabrać: umowę deweloperską, plan mieszkania, taśmę mierniczą (minimum 5 metrów), poziomicę, kątownik i dalmierz laserowy.

Najczęstsze usterki

Przy pierwszym spojrzeniu na mieszkanie widać najpoważniejsze niedociągnięcia, np.: inny układ ścian, przyłączy, mniejsza ilość gniazdek elektrycznych, czy inny rodzaj użytych materiałów. Ściany powinny być równe, bez pęknięć. Tynk powinien być wyłożony w taki sposób, aby nie powstały wybrzuszenia, czy zgrubienia. Ściany i tynk muszą być suche. Jeżeli mieszkanie jest na ostatnim piętrze, to warto zwrócić uwagę na sufit. Wszelkie plamy lub przebarwienia mogą świadczyć o niewłaściwym wykonaniu dachu. Bezwzględnie należy sprawdzić działanie instalacji elektrycznych i montaż grzejników.  Prawidłowo zamontowane okna i drzwi zamykają się i otwierają bez większych problemów. Okna muszą być szczelne. Spotkanie kończy się spisaniem protokołu, w którym zapisuje się wszystkie zgłoszone usterki. W przypadku wad w konstrukcji budynku, nabywca ma 3 lata na zgłoszenie usterek i domaganie się ich naprawienia. Zniszczone lub źle wstawione parapety i szyby należy zgłaszać w momencie odbioru. Klient ma prawo zgłosić każdą usterkę, ponieważ zapłacił duże pieniądze za mieszkanie i oczekuje nieruchomości w idealnym stanie. Nawet małe mankamenty, jak niewielka rysa na ścianie mogą być kosztowne w samodzielnym usuwaniu i stanowić przeszkodę do aranżacji wnętrza.  W momencie przekazania kluczy do mieszkania deweloperskie nie może wycofać się z umowy z powodu wykrycia wad przez nabywcę. Ma obowiązek naprawić usterki.

Deweloper nie może grozić klientowi utratą mieszkania, jeżeli nie zgodzi się przyjąć lokalu mieszkalnego z usterkami. Takie groźby są bez pokrycia i niezgodne z prawem. Mają jedynie na celu zastraszenie klienta. Odbiór mieszkania nie musi być stresującym przeżyciem, jeżeli nabywca zna swoje prawa i jednoznacznie domaga się likwidacji wszelkich usterek. Obowiązkiem dewelopera jest oddanie mieszkanie w idealnym stanie, gotowego do aranżacji wnętrza.