Naprawa i części do samochodów hybrydowych

Naprawa i części do samochodów hybrydowych – samochody hybrydowe są kojarzone raczej z solidnością wykonania, niską awaryjnością, względami ekologicznymi i niskim kosztem użytkowania samochodu. Im jednak również zdarza się zepsuć. Kilkanaście lat temu hybrydy były pewnym novum na naszych drogach, dziś już nieco bardziej się do nich przyzwyczailiśmy i wydaje się nawet, że zaczyna ich przybywać w zastraszającym tempie. Kuszą niskie koszty poruszania się po mieście, a dla wielu również względy ekonomiczne mają niebagatelne znaczenie. Czy jednak wszystko jest tak kolorowe i na przykład części do samochodów hybrydowych są w podobnej cenie?

Jak to właściwie działa?

Naprawa i części do samochodów hybrydowych
Naprawa i części do samochodów hybrydowych

Samochody hybrydowe różnią się w sposób zasadniczy od pojazdów, do których byliśmy przez laty przyzwyczajeni na naszych drogach. Pojazdy tego typu są wyposażone w dwa napędy. Są to klasyczny silnik benzynowy, silnik elektryczny oraz pojemny i wydajny akumulator. Wszystkie te elementy doskonale ze sobą współpracują, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoszczędzić bardzo dużo paliwa na trasie (również w mieście). Elektryczny silnik jest w stanie odzyskać nadwyżki energetyczne podczas hamowania, a następnie przekazać je do akumulatora w trakcie jazdy ze stałą prędkością. Ta sama energia odzyskiwana jest w sytuacji, kiedy na przykład poruszamy się w powolnym korku. Upraszczając można więc stwierdzić że jest to pewnego rodzaju inteligentny system dwóch silników, które w zależności od sytuacji na drodze przełączają się między sobą i optymalizują tym sposobem zużycie paliwa.

Czy hybrydy naprawdę psują się rzadziej?

Bardzo wiele osób zauważa że jest to jeden z mitów na temat samochodów hybrydowych. Twierdzą one, że samochody te psują się tak samo często jak pozostałe. Jak pokazują jednak kalkulacje, na korzyść hybryd przemawia również niski spadek wartości, a więc kilkuletnie auto sprzedamy znacznie korzystniej, aniżeli ma to miejsce w przypadku klasycznych napędów spalinowych. Dodatkowo każdego dnia zyskujemy na kosztach paliwa. Zużycie paliwa na poziomie 3,5 – 4 litrów / 100km jest w przypadku napędów hybrydowych normą, a więc to czysta oszczędność względem diesla, a w niektórych wypadkach nawet gazu.

Typowe awarie i koszt naprawy

Części samochodowe do samochodów hybrydowych oczywiście będą się różnić ceną, ale tylko w przypadku tych elementów, które bezpośrednio biorą udział w napędzie pojazdu. Wszystkie pozostałe elementy są oczywiście w dokładnie takiej samej cenie, bowiem zawieszenie pojazdu hybrydowego nie będzie się w żaden sposób różniło od zawieszenia takiego samego modelu z silnikiem benzynowym. W kwestiach poza silnikiem awarie są powtarzalne i dokładnie takie same, jakich możemy się spodziewać w aucie z klasycznym napędem.

Samochody hybrydowe również nie posiadają w swojej konstrukcji wielu kosztownych elementów. Można zaryzykować, że konstrukcja takiego dwubiegunowego silnika wbrew pozorom jest prostsza i pozbawiona wielu awaryjnych elementów, które nie należą do tanich. Nie posiadają skomplikowanych układów wtryskowych, sprzęgła, alternatora, pasków klinowych czy też rozruszników i wreszcie dwumasowych kół zamachowych. Tego wszystkiego zwykle w hybrydzie nie znajdziemy,  więc i mniej części mamy do zepsucia. Dodatkowo w początkowej fazie hamowania działa system odzyskiwania energii i to on zarządza hamowaniem. Dzięki temu przy spokojnej jeździe dłużej posłużą nam klocki, tarcze hamulcowe i opony.

Polecamy uwadze:

Elementem, który może się uszkodzić i rodzi to pewne obawy jest oczywiście akumulator czy też układ chłodzenia i baterie (układ HV). To elementy, które różnią się w hybrydach znacząco. Mechanicy i specjaliści zauważają jednak, że zwykle awarie takie nie są zbyt częste, a doświadczenia kierowców podpowiadają, że zrobienie kilkuset tysięcy kilometrów bez konieczności naprawy czy wymiany akumulatorów i baterii jest realne. Gdy jednak przydarzy się nam taka awaria zapłacimy za naprawdę przynajmniej kilka tysięcy złotych. Kosztowny jest zwłaszcza wspominany układ HV. To drogo, ale nadal nie tak kosztownie jak w przypadku awarii turbiny diesla czy montażu i kilku lat eksploatacji wraz z przeglądami profesjonalnej instalacji gazowej.

Samochody hybrydowe

Faktem jest, że samochody hybrydowe zjednały serca w niektórych segmentach rynku. Przede wszystkim mogą wypożyczalniach aut, które doceniają niskie koszty eksploatacji tych samochodów. Rzeczywiście bowiem zużycie paliwa jest  znacząca niższe, aniżeli w przypadku samochodów benzynowych lub Diesla. Są więc bardzo chętnie wykorzystywane również jako taksówki lub do prywatnego przewozu osób. Hybryd bać się nie trzeba. Zarówno koszt zakupu tego typu auta nie jest dziś wysoki, jak również koszty części samochodowych do tego typu pojazdów są na zbliżonym poziomie.

Samochody hybrydowe uznać można za swoisty pomost pomiędzy mało ekologicznymi silnikami spalinowymi, a znacznie bardziej ekologicznymi silnikami w pełni elektrycznymi, które jednak na dzień dzisiejszy wymagają jeszcze pewnego dopracowania detali takich jak prędkość ładowania. W przypadku hybryd ten problem nie występuje, bowiem do ładowania dochodzi w trakcie jazdy.

READYauto serwis samochodowy
Zielonogórska 33
71-084 Szczecin
721 956 919
www.readyauto.pl