Ile warte są usługi lakiernika? Malowanie samochodu oraz usuwanie drobnych korozji, wgnieceń czy rys zdarza się każdemu kierowcy. Najłatwiej w takich sytuacjach sprawdza się lakiernia samochodowa. Wizyta w niej wiąże się z różnymi kosztami. Część kierowców uważa, że są one zdecydowanie zbyt wysokie, dla niektórych z kolei są całkiem opłacalne. Ile tak naprawdę warte są usługi lakiernika?
Od czego zależy cena u lakiernika?
Często wysokie ceny u lakierników nie biorą się z przypadku. Zakład blacharsko lakierniczy ma świadomość, że to praca, której nie wykona większość klientów. Wynika to z wysokiej odpowiedzialności za pojazd oraz wymaga dużych umiejętności technicznych. W przeciwieństwie do mechaniki samochodu – lakierowanie bardzo często kończy się klęską w kwestii napraw własnych. Wiele osób długo zwleka z naprawami rys czy wgnieceń, ale w pewnym momencie wyglądają one na tyle nieestetycznie, że klienci nie mają wyjścia i muszą zapłacić za usługę.
Lakierowanie wiąże się z ogromem prac, które składają się na cały proces malowania. Nakładanie lakieru to tylko jedna z ostatecznych czynności, która wykonywana jest już sam pod koniec. Zanim do tego dojdzie trzeba przygotować dany elementy blacharski. Najpierw trzeba go prawidłowo oczyścić ze rdzy, następnie trzeba jakoś zaszpachlować lub naprostować ubytek. Kolejnym etapem jest szlifowanie oraz odtłuszczenie elementów. Spore pieniądze można wydać również na pokład lub warstwę wierzchnią. Wymaga to sporej wiedzy w kwestii rozcieńczalników oraz utwardzaczy.
Trzeba też zapłacić za same zdolności lakiernika. Nie każdy będzie umiał wykorzystać sprzęt, który posiada zakład lakierniczy. Im wyższe doświadczenie i liczba polakierowanych samochodów, tym wyższy okaże się rachunek. Warto jednak takie pieniądze zainwestować, bo wiąże się to z usługą, gdzie ciężko będzie dopatrzyć się choć jednej rysy. Jeżeli zaufamy komuś niedoświadczeniu – podwójna naprawa może się okazać droższa od pracy specjalisty.
Ile kosztują poszczególne usługi?
Najtańszą usługą, która powiązana jest z lakiernictwem wiąże się z uszkodzeniem niewielkich powłok. Nie stosuje się wtedy malowania całego elementu, ale skupia się na jego niewielkiej części. Stosuje się wtedy tak zwaną zaprawkę lakierniczą, która kosztuje od 40 do 60 złotych. Przy odpowiednich umiejętnościach można wykonać ją samemu, ale niewielki koszt każe skorzystać z usług lakiernika. Skupia się on na prawidłowym oczyszczeniu i odtłuszczeniu części, a następnie dopiero na dobraniu odpowiedniego lakieru.
O wiele droższe jest zakrycie efektów dużej rysy na środku elementu. Przy jej dużej widoczności można zapłacić nawet 500 złotych. Cena wiąże się z tym, że oszlifować trzeba całą powierzchnię aż do podkładu. Naprawy powypadkowe mogą być jeszcze droższe, jeśli w grę wchodzą rysy na granicy poszczególnych elementów. Trzeba wtedy wycieniować przylegające panele. Nie wystarczy jedynie wyszlifować, wyczyścić i pomalować części uszkodzonych, ale także wszelkie elementy sąsiadujące. Koszt może wówczas wynieść 800 złotych.
Jeszcze droższe mogą okazać się wgniecenia, które mogą kosztować ponad 1000 złotych. Uszkodzenie takie nie narusza jedynie elementu blacharskiego, ale również lakier. Szczególnie czasochłonny jest tutaj proces prostowania, które zależy od stopnia wgniecenia. Część elementów trzeba całkowicie zdementować. Dochodzi do tego koszt ponownego lakierowania. Naprawa samochodów powypadkowych obejmuje również usuwanie źródeł korozji. Czasami jest to mały punkt na karoserii, a czasami dziura na wylot. Cechy wahają się przez to od 400 do 900 złotych.
Zmiana koloru i lakierowanie
Czasami nie trzeba podejmować radykalnych działań co do elementów: wystarczy je jedynie polakierować lub pomalować. Lakierowanie drobnych elementów takich jak części galanterii (np. osłony lub listwy) lub plastikowych może kosztować zaledwie 150 złotych. Cena różni się oczywiście od danego materiału. Uproszczone lakierowanie obejmuje wtedy wyłącznie mycie, proces odtłuszczania, zmatowienia, szpachlowania oraz szlifowania. Najczęściej nakłada się podkład akrylowy lub bezbarwny.
Lakiernictwo samochodowe obejmuje też zmianę koloru całego nadwozia. Czasami jednak kierowcy decydują się na zmianę pojedynczej części. W przypadku jednego elementu koszt korygowania barwy może wynieść około 1000 złotych. Cena zależy od tego jak bardzo podkład różni się od poprzedniego. Im większe różnice (np. zmiana barwy ciemnej na jasną), tym więcej pracy dla lakiernika co przekłada się na koszty.
Najbardziej kosztowną operacją jest zmiana koloru całego samochodu. Całkowite odrestaurowanie auta jest bardziej skomplikowane niż się może wydawać. Nie obejmuje ono jedynie nałożenia innej farby, ale zastosowanie wszystkich operacji podanych wcześniej jednocześnie. Jest to bardzo czasochłonny proces z uwagi na długość schnięcia. W przypadku farby bezbarwnej może być to zaledwie godzina, ale w przypadku zaawansowanych kolorów nawet 16 godzin. Koszt zmiany koloru całego auta może wynieść nawet 10 000 złotych. W takich przypadkach należy zastanowić się, czy nie lepiej kupić od razu nowego samochodu. Jeżeli już jednak zdecydujemy się na taki krok należy pamiętać, żeby udać się z tym do najbardziej doświadczonego lakiernika w okolicy.